Jakie białko będzie najlepsze? Zwierzęce, roślinne, a może z suplementów?
29 maja 2019

Jakie białko będzie najlepsze? Zwierzęce, roślinne, a może z suplementów?

Post by Redaktor

Białko będące niezbędnym składnikiem zdrowej i zbilansowanej diety, powinno być dostarczane z pożywienia jak najwyższej jakości. Istotne jest to z jakiego źródła pochodzi – zależy od tego jego struktura i wartość odżywcza. Nie każde białko jest takie samo. Każda grupa – zarówno weganie, jak i mięsożercy – mogą zapewnić sobie pełnowartościowe białko bez korzystania z suplementacji i niepożądanych produktów.

Jakie białko będzie najlepsze? Z których produktów korzystać?

Dzienne zapotrzebowanie na białko przeciętnej osoby, która nie uprawia aktywności fizycznej wynosi zaledwie 50 gramów. Jeśli podejmujemy aktywność fizyczną z myślą o rozbudowie mięśni i polepszonym rozwoju, zwiększenie jego podaży do około 1,5 grama na kg masy ciała będzie dobrym pomysłem. Poza tym, aby utrzymać mięśnie w dobrej kondycji, powinniśmy spożywać białko zbudowane z 9 egzogennych aminokwasów, czyli takich związków, które nie są syntetyzowane w naszym ciele.

Pełnowartościowe białko w przypadku osób wszystkożernych zapewnią ryby, drób, nabiał, jajka, podroby i dziczyzna. Osoby na dietach wegańskich produkty te mogą zastąpić tofu, komosą ryżową oraz połączeniem wybranych produktów o uzupełniających się wzajemnie aminokwasach (np. ryż + soczewica lub płatki owsiane + mleko). Jeśli nie ma czasu na gotowanie, obie grupy skorzystać mogą z odżywek białkowych, które dostarczają wysokowartościowego białka z serwatki wzbogaconej o niezbędne aminokwasy. Należy pamiętać też o tym, że w weganie powinni stosować suplementację kompleksem witamin z grupy B, które nie są dostępne w produktach roślinnych.

Tags:

0 Comments

Leave a Comment